Pożegnanie z cukrem – jak skutecznie odzwyczaić się od słodyczy?

Nadmiar cukru sieje spustoszenie w ludzkim organizmie. Odzwyczajenie się od słodkiego smaku wymaga silnej motywacji, ale gdy się uda – przynosi wiele korzyści. Cukrowy detoks wymaga odstawienia nie tylko słodyczy, ale też m.in. miodu, dżemów, a w bardziej restrykcyjnej wersji – również węglowodanów.

Istnieje wiele powodów, dla których warto wykluczyć z diety cukier i zawierające go produkty. Cukrowy detoks to podstawa walki z nadwagą oraz leczenia osób z podwyższonym poziomem cukru we krwi. Zbyt duża ilość cukru może powodować problemy z pamięcią i koncentracją, nadmierną nerwowość, podatność na infekcje, rozwój komórek nowotworowych, a nawet depresję.

Cukrowy detoks

Odzwyczajenie organizmu od cukru to proces trudny, ale nie niemożliwy do zakończenia. Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, że cukier to nie tylko białe lub brązowe kryształki w cukiernicy, dodawane do kawy, herbaty czy ciast. Cukier to nie tylko słodycze kupowane w sklepach. Cukier to także wiele rodzajów płatków śniadaniowych, dżemy, a nawet jogurty i wędliny. Właśnie dlatego nie tak łatwo zrezygnować z cukru w diecie.

W krótszej wersji detoks cukrowy zakłada wykluczenie z jadłospisu nie tylko cukrów prostych (czyli też m.in. owoców i soków owocowych), ale też węglowodanów. Wyjątkiem są kasze, ziemniaki, zboża, ryż, wysokoskrobiowe warzywa oraz dynia. Ten rodzaj detoksu może dać oczekiwane efekty już po 10 dniach – o ile oczywiście jego zasady są konsekwentnie przestrzegane. Mniej restrykcyjny jest detoks 8-tygodniowy – zakłada wyłączenie cukrów prostych oraz ograniczenie fruktozy.

Etapy cukrowego detoksu

W pierwszej kolejności ograniczamy spożywanie słodkich produktów. Bezwzględnie stosujemy się do zakazu podjadania słodyczy. Rezygnujemy też z napojów gazowanych, dżemu, słodkich napojów, a także owoców znanych z wysokiej zawartości cukrów prostych, czyli m.in. bananów, winogron, suszonych owoców i jabłek.

Kolejny etap jest przejściowy i zakłada wyłączenie pewnych produktów z diety tylko na jakiś czas. Ma on na celu odzwyczajenie organizmu od słodkiego smaku. Odstawiamy więc także zdrowe wersje cukru – pozostałe owoce, cukry typu ksylitol, stewia itp., miód. Na tym etapie zwykle pojawia się kryzys. Nie ma on jednak związku z wynikającym z odstawienia silnym apetytem na cukier (który pojawia się na każdym etapie detoksykacji), ale dolegliwościami fizycznymi. Proces usuwania toksyn z komórek tłuszczowych może objawiać się bólami głowy, mdłościami i pogorszonym samopoczuciem. Kryzys ten mija po kilku dniach.

Zdrowe nawyki żywieniowe

Zakończeniem detoksu jest stopniowe wprowadzenie do diety zdrowych cukrów – owoców, węglowodanów złożonych (w wersji 10-dniowej) oraz zdrowych słodyczy (np. ciasteczek owsianych zawierających suszone owoce, orzechy, ksylitol itp.).

Podczas całej diety zaleca się spożywanie ryb, owoców morza, jajek i mięs stanowiących źródło białka, warzyw i zdrowych tłuszczów – oliwy z oliwek, oleju kokosowego i lnianego, masła itp. Możemy też jeść orzechy, nabiał, cytryny i limonki. Zarówno z czasie detoksu, jak i po wprowadzaniu zdrowej diety, trzeba pamiętać o piciu dużej ilości wody.